ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

 

Протокол засідання №25

 

26 лютого 2014 року

12 год. 00 хв.

м. Київ

вул. Садова, 3 а, к. 416

 

 

Голова Комітету Жванія Д.В.

Секретар Комітету Князевич Р.П.

 

Присутні: члени Комітету: Новак Н.В., Парасків О.Д., Сиротюк О.М., Гладій В.І., Карташов Є.Г., Близнюк А.М., Пехов В.А.

Відсутні:  Михайленко О.Д., Бондаренко В.Д., Буховець О.Ю., Дудка О.І., Кличко В.В., Федорук М.Т., Добкін Д.М.

 

Відповідальні  працівники  секретаріату  Комітету:  Завідувач  секретаріату Комітету Малюга А.В.,  заступник  Завідувача  секретаріату  Комітету  Желтова О.М., Данилюк О.А., головні консультанти:   Гарбуз Ю.П.,  Дмитрук Л.В., Корнієнко Т.М.,  Рибак О.Ф.,   Шкуріна Л.Б., старші консультанти Маковський О.А.,  Степанян Г.С., Падалко О.В.

 

Запрошені:

Романова Н.А. - Віце-президент Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи;

Пітцик М.В. - Віце-президент з виконавчої роботи Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”;

Рихальська О.М. - заступник начальника Управління конституційного та адміністративного законодавства Міністерства юстиції України;

Соколовська О.М. - начальник відділу експертно-правової роботи Державного фонду сприяння місцевому самоврядуванню в Україні;

Тимкович Б.Р. - головний спеціаліст Департаменту забезпечення взаємодії з Верховною Радою України та регіонами Секретаріату Кабінету Міністрів України;

Ключковський Ю.Б. - Президент Інституту виборчого права, позаштатний консультант Комітету;

Омельченко О.О. - позаштатний консультант Комітету;

Кравченко В.В. - директор Центру правової допомоги містам Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування “Асоціація міст України”, позаштатний консультант Комітету;

Івченко В.Є. - Заступник Голови - Керівник Виконавчої дирекції Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад;

Андрійчук Ю.М. - Голова секретаріату Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Українська асоціація районних та обласних рад";

Колісніченко В.Є. - завідувач сектору Управління по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування Апарату Верховної Ради України;

Ганущак Ю.І. - незалежний експерт;

Гук А.К. - керівник Програми Ради Європи “Посилення інституційної спроможності органів місцевого самоврядування в Україні”.

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1.Про проект Закону про внесення змін до статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3387, н.д. М.Федорук, І.Гайдош, В.Чуб, С.Гордієнко, Р.Романюк).

2.Про проект Закону про Кабінет Міністрів України (реєстр. № 4146,  н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

3.Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4147, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4148, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

5. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4157, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

6. Про проект постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 15 березня 2012 року № 4537-VI “Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області”.

7.Про Роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо деяких аспектів проведення голосування на засіданнях місцевих рад.

 

 

***

 

СЛУХАЛИ: Голова Комітету Д.Жванія ознайомив членів Комітету з проектом порядку денного засідання Комітету та запропонував висловити свої зауваження і пропозиції до нього.

Н.Новак запропонувала додатково включити до порядку денного засідання питання:

- про подання Жмеринської міської ради щодо призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови;

- про проект Постанови Верховної Ради України про призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови (місто Жмеринка Вінницької області) (реєстр. № 2372а, н.д. Г.Ткачук).

Пропозицію підтримано.

 

О.Сиротюк запропонував додатково включити до порядку денного засідання проект Постанови про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради (реєстр. № 4137, н.д. О.Кайда, О.Сиротюк).

Пропозицію підтримано.

 

Є.Карташов запропонував додатково включити до порядку денного засідання питання:

- про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" щодо відновлення районних у місті Києві рад (реєстр. № 4226, н.д. О.Бригинець);

- про проект Закону про визнання таким, що втратив чинність Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" щодо порядку утворення районних рад (реєстр. № 4251, н.д. Ю.Одарченко, О.Чорноволенко).

Пропозицію підтримано.

 

Р.Князевич запропонував додатково включити до порядку денного засідання питання:

- проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 2664, н.д. Р.Князевич);

- проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 3224, н.д. Р.Князевич);

- проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо запровадження електронного підрахунку голосів виборців) (реєстр. № 3224-1, н.д. В.Балога).

Пропозицію підтримано.

 

Д.Жванія запропонував визначитися шляхом голосування щодо прийняття порядку денного засідання Комітету в цілому з такою послідовністю питань:

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1. Про подання Жмеринської міської ради щодо призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови.

2. Про проект Постанови Верховної Ради України про призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови (місто Жмеринка Вінницької області) (реєстр. № 2372а, н.д. Г.Ткачук).

3. Про проект Постанови про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради (реєстр. № 4137, н.д. О.Кайда, О.Сиротюк).

4. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" щодо відновлення районних у місті Києві рад   (реєстр. № 4226, н.д. О.Бригинець).

5. Про проект Закону про визнання таким, що втратив чинність Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" щодо порядку утворення районних рад (реєстр. № 4251, н.д. Ю.Одарченко, О.Чорноволенко).

6. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 2664, н.д. Р.Князевич).

7. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 3224, н.д. Р.Князевич).

8. Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо запровадження електронного підрахунку голосів виборців) (реєстр. № 3224-1, н.д. В.Балога).

9. Про проект Закону про внесення змін до статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3387, н.д. М.Федорук, І.Гайдош, В.Чуб, С.Гордієнко, Р.Романюк).

10. Про проект Закону про Кабінет Міністрів України (реєстр. № 4146,  н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

11. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4147, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

12. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4148, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

13. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність з Конституцією України  (реєстр. № 4157, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

14. Про проект постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 15 березня 2012 року № 4537-VI “Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області”.

15. Про Роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо деяких аспектів проведення голосування на засіданнях місцевих рад.

УХВАЛИЛИ:

Затвердити порядок денний засідання Комітету в цілому.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

 

 

Рішення прийнято.

 

1.

СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про подання Жмеринської міської ради Вінницької області про призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови у зв’язку з достроковим припиненням повноважень міського голови Трахтенберга Зиновія Володимировича на підставі частин другої та третьої статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (за рішенням відповідної ради у зв’язку з порушенням з боку голови Конституції або законів України, прав і свобод громадян, не забезпечення здійснення наданих голові повноважень).

Р.Князевич повідомив, що Управління Апарату Верховної Ради України по зв’язках з місцевими органами влади і органами місцевого самоврядування вважає, що за результатами розгляду цього питання доцільно рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Жмеринського міського голови.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Під час обговорення члени Комітету взяли до уваги, що відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п’ятої статті 15 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» позачергові вибори сільських, селищних та міських голів призначаються Верховною Радою України на неділю не пізніш як за 60 днів до дня виборів.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України призначити позачергові вибори Жмеринського міського голови (місто Жмеринка Вінницької області) на неділю 25 травня 2014 року, прийнявши відповідну Постанову Верховної Ради України.

2. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України з цього питання народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

 

2.

СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про проект Постанови Верховної Ради України про призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови (реєстр. №2372а), поданий народним депутатом України Г.Ткачуком.

Р.Князевич вказав, що даним проектом Постанови пропонується призначити позачергові вибори Жмеринського міського голови Вінницької області на неділю 27 жовтня 2013 року.

Секретар Комітету вказав, що відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктом 30 частини першої статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування.

Частиною третьою статті 14 Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” передбачено, що позачергові місцеві вибори призначаються Верховною Радою України у разі дострокового припинення повноважень депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, а також в інших випадках, передбачених Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Відповідно до частини третьої статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади. Не пізніш як на п’ятнадцятий день після звільнення з посади або смерті сільського, селищного, міського голови особа, яка на цей час відповідно до закону здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови, звертається до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів сільського, селищного, міського голови.

Водночас частиною п’ятою статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що питання про призначення Верховною Радою України позачергових виборів сільського, селищного, міського голови може порушуватись перед Верховною Радою України окрім відповідної місцевої ради, також головою обласної, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Члени Комітету зауважили, що Комітетом на засіданні 1 жовтня 2012 року (Протокол засідання № 156/03) були схвалені Рекомендації щодо переліку документів, які подаються до Верховної Ради України місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами при порушенні питання про призначення позачергових місцевих виборів, які були розповсюджені місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам задля використання в роботі.

Беручи до уваги викладене та користуючись правом, наданим статтею 15 Закону України “Про комітети Верховної Ради України”, Комітет, розглядаючи клопотання про призначення позачергових місцевих виборів та додані до нього документи, перелік яких передбачений зазначеними вище Рекомендаціями, ухвалює висновок щодо кожного з порушених питань та на його підставі розробляє відповідний проект постанови з наступним внесенням проекту на розгляд Верховної Ради України народними депутатами України – членами Комітету.

Р.Князевич зауважив, що Комітет вже взяв до уваги клопотання Жмеринської міської ради Вінницької області про призначення позачергових виборів міського голови, надіслане до Верховної Ради України на виконання вимог частини третьої статті 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та ухвалив рішення призначити позачергові вибори Жмеринського міського голови (місто Жмеринка Вінницької області) на неділю 25 травня 2014 року, прийнявши відповідну Постанову Верховної Ради України.

Р.Князевич вказав, що підкомітет з питань виборчого законодавства та об’єднання громадян пропонує відхилити даний проект постанови.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови про призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови  (реєстр. № 2372а), поданий народним депутатом України Г.Ткачуком, за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

3.

СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про проект Постанови про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради (реєстр. № 4137), доопрацьований та поданий народними депутатами України О.Кайдою та О.Сиротюком.

Р.Князевич поінформував, що проектом Постанови пропонується призначити позачергові вибори депутатів Тернопільської обласної ради на 25 травня 2014 року та провести їх у порядку, визначеному Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

О.Сиротюк, як один із авторів проекту Постанови нагадав членам Комітету, що відповідно до Постанови Верховної Ради України від 18 грудня 2008 року №771-VI «Про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради» 15 березня 2009 року відбулися позачергові вибори депутатів Тернопільської обласної ради п’ятого скликання.

Законність і конституційність зазначеної Постанови Верховної Ради України від 18 грудня 2008 року № 771-VI, а також проведених на її підставі позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради підтверджено рішенням Конституційного Суду України від 10 червня 2009 року №14-рп/2009 у справі № 1-24/2009 за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Верховної Ради України «Про визнання такою, що втратила чинність, Постанови Верховної Ради України «Про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради».

Окрім того, як вказав автор, Конституційний Суд України у своєму рішенні від 4 червня 2009 року № 13-рп/2009 у справі № 1-12/2009 за конституційним поданням Київської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 141 Конституції України дійшов висновків, що:

- Конституція України закріплює строки здійснення повноважень представницькими органами. Зокрема, відповідно до частини першої статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, яких обирають строком на п’ять років;

- положення частини першої статті 141 Конституції України, що встановлюють строки, на які обирають депутатів до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, слід розуміти так, що при обранні цих осіб на передбачених Конституцією України чергових та позачергових виборах на них поширюється п’ятирічний строк повноважень;

- згідно зі статтею 2 Закону України «Про порядок обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад)» від 24 червня 2004 року     № 1866-IV обрання нового складу представницького органу місцевого самоврядування (ради) на позачергових виборах не вважається новим скликанням цього представницького органу. Проте порядок обчислення скликань представницького органу місцевого самоврядування (ради), закріплений у статті 2 Закону України «Про порядок обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад)», не відповідає частині першій статті 141 Конституції України.

О.Сиротюк повідомив, що Конституційний Суд України вирішив:

- положення частини першої статті 141 Конституції України, що встановлює строк, на який обирають депутатів до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, слід розуміти так, що при обранні цих осіб на передбачених Конституцією України чергових та позачергових виборах на них поширюється п’ятирічний строк повноважень;

- визнати таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), положення статті 2 Закону України «Про порядок обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад)» від 24 червня 2004 року № 1866-IV.

Заступник Голови Комітету також повідомив, що на організаційній сесії Тернопільської обласної ради 19 березня 2009 року голова Тернопільської обласної територіальної виборчої комісії офіційно оголосив підсумки позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради п’ятого скликання, проведених 15 березня 2009 року. Цей момент відповідно до статті 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і статті 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» є початком повноважень новообраних депутатів Тернопільської обласної ради п’ятого скликання. На вказаних підставах строк повноважень цих депутатів повинен становити п’ять років і закінчується 19 березня 2014 року.

О.Сиротюк вказав, що застосування принципу періодичності проведення виборів, закріпленого на конституційному рівні, згідно з міжнародними актами є важливою складовою їх демократичності та запропонував призначити позачергові вибори депутатів Тернопільської обласної ради на 25 травня 2014 року.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Постанови про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради (реєстр. № 4137), доопрацьований та поданий народними депутатами України О.Кайдою та О.Сиротюком, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

4.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташова про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” щодо відновлення районних у місті Києві рад (реєстр. № 4226), внесений народним депутатом України О.Бригинцем.

Є.Карташов вказав, що за визначенням суб‘єкта права законодавчої ініціативи метою зазначеного законопроекту є вдосконалення місцевого самоврядування у місті Києві шляхом відновлення районних у місті рад. Законопроектом пропонуються зміни до статей 6, 7, 8, 9, 10, 10¹, 11, 15 Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ», відповідно до яких відновиться робота районних у місті Києві рад.

Голова підкомітету також поінформував, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку висловлює низку зауважень та пропозицій до законопроекту та вважає, що він потребує суттєвого доопрацювання. На думку Управління, у законопроекті бажано було б визначити порядок та строки, інші правила формування нових районних рад у місті Києві. Також висловлюється думка про законодавче врегулювання процедури реєстрації в якості юридичних осіб новоутворених районних рад у місті Києві, що потребуватиме внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців». У висновку містяться зауваження до законопроекту техніко-юридичного характеру. Фахівці Управління звертають увагу на відсутність у законопроекті фінансово-економічного обґрунтування.

Є.Карташов повідомив, що члени підкомітету з питань місцевого самоврядування пропонують Комітету за наслідками розгляду в першому читанні повернути законопроект суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Члени Комітету зазначили, що вказане питання має дискусійний характер і потребує додаткового ретельного вивчення. Зокрема, під час обговорення вказувалось, що відповідно до частини п’ятої статті 140 Конституції України питання організації управління районами в містах належать до компетенції міських рад.

Члени Комітету наголошували, що новообрана Київська міська рада після виборів, які відбудуться 25 травня 2014 року, відповідно до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» та відповідно до положення частини другої статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» може самостійно утворити районні у місті Києві ради, прийнявши відповідне рішення.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховій Раді України відповідно до пункту 3 частини  першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» щодо відновлення районних у місті Києві рад (реєстр. № 4226) за наслідками розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України - голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташова.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

5.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташова про проект Закону про визнання таким, що втратив чинність Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” щодо порядку утворення районних рад (реєстр. № 4251), внесений народними депутатами України Ю.Одарченком, О.Чорноволенком.

Є.Карташов вказав, що за визначенням суб‘єктів права законодавчої ініціативи метою зазначеного законопроекту є відновлення цілісної системи місцевого самоврядування у місті Києві та поновлення діяльності районних у місті Києві рад. Законопроектом пропонується відновити дію Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” у редакції, що діяла до внесення до неї змін Законом України від 7 вересня 2010 року № 2500-VI. У проекті Закону передбачається, що перші вибори до відновлених районних у місті Києві рад мають бути проведені одночасно із найближчими виборами депутатів Київської міської ради.

Голова підкомітету також поінформував, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку висловлює низку зауважень до законопроекту та вважає недоцільним його прийняття у запропонованому вигляді. На думку Управління, вдосконалення законодавства про столицю має відбуватися шляхом оновлення моделі здійснення місцевого самоврядування в місті Києві, а не шляхом повернення до старих редакцій положень базового Закону. У висновку містяться зауваження до законопроекту техніко-юридичного характеру. Також висловлюється думка про законодавче врегулювання процедури реєстрації в якості юридичних осіб новоутворених районних рад у місті Києві, що потребуватиме внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців». Фахівці Управління звертають увагу на відсутність у законопроекті фінансово-економічного обґрунтування.

Є.Карташов повідомив, що члени підкомітету з питань місцевого самоврядування пропонують Комітету за наслідками розгляду в першому читанні повернути законопроект суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Члени Комітету під час обговорення звернули увагу, що запропоноване законопроектом врегулювання вищезгаданого питання не вирішить проблеми  функціонування районних у місті Києві рад. При цьому зазначалося, що дане питання має дискусійний характер і потребує додаткового ретельного вивчення. Зокрема, вказувалось, що відповідно до частини п’ятої статті 140 Конституції України питання організації управління районами в містах належать до компетенції міських рад.

Члени Комітету наголошували, що новообрана Київська міська рада після виборів, які відбудуться 25 травня 2014 року, відповідно до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» та відповідно до положення частини другої статті  5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» може самостійно утворити районні у місті Києві ради, прийнявши відповідне рішення.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховій Раді України відповідно до пункту 3 частини  першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про визнання таким, що втратив чинність Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ» щодо порядку утворення районних рад (реєстр. № 4251) за наслідками розгляду у першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

2. Визначити співдоповідачем з цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України - голову підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташова.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

 

***

Рішення прийнято.

 

Д.Жванія наголосив, що на пленарному засіданні 25 лютого Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування отримав доручення від Голови Верховної Ради України О.Турчинова розглянути дані законопроекти та внести пропозиції парламенту. Голова Комітету запропонував членам Комітету підтримати його пропозицію – поінформувати Голову Верховної Ради України, що предметом обговорення 26 лютого 2014 року на засіданні Комітету були проекти законів, які станом на 26 лютого 2014 року зареєстровані у Парламенті України, а саме: проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” щодо відновлення районних у місті Києві рад (реєстр. № 4226), внесений народним депутатом України О.Бригинцем та проект Закону України про визнання таким, що втратив чинність Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” щодо порядку утворення районних рад (реєстр. № 4251), внесений народними депутатами України Ю.Одарченком і О.Чорноволенком.

Члени Комітету у своєму зверненні до О.Турчинова зазначили, що дане питання має дискусійний характер і потребує додаткового ретельного вивчення. Зокрема, вказувалось, що ключове значення у цьому має припис частини п’ятої статті 140 Конституції України, відповідно до якого питання організації управління районами в містах належать до компетенції міських рад.

Члени Комітету вказали, що у зверненні треба наголосити, що новообрана Київська міська рада після виборів, які відбудуться 25 травня 2014 року, відповідно до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” та відповідно до частини другої статті 5 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” може самостійно утворити районні у місті Києві ради, прийнявши відповідне рішення.

Голова Комітету Д.Жванія запропонував поінформувати Голову Верховної Ради України, що Комітет ухвалив висновок рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” щодо відновлення районних у місті Києві рад (реєстр. № 4226) та проект Закону України про визнання таким, що втратив чинність Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про столицю України – місто-герой Київ” щодо порядку утворення районних рад            (реєстр. № 4251) за наслідками розгляду у першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Пропозицію підтримано.

 

 

6.

СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 2664), поданий народним депутатом України Р.Князевичем.

Автор вказав, що необхідність внесення зазначених змін обґрунтовується тим, що у чинному Законі «залишається значна частина норм, які унеможливлюють проведення вільних, демократичних, а головне – ефективних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».

Законопроектом пропонується закріпити додаткові гарантії реалізації принципів загальності виборів та таємності голосування, прав громадян на участь у виборчому процесі, в тому числі у виборчій агітації. Вдосконалено правовий статус офіційних спостерігачів, їм надано статус суб’єктів виборчого процесу, а також розширено перелік їх прав, що сприятиме більш ефективному здійсненню ними своїх повноважень. Відповідно до вимог міжнародних та вітчизняних експертів у галузі виборчого права законопроектом пропонується змінити процедуру формування територіальних виборчих комісій, а також спосіб призначення їх керівництва. Передбачаються більш прозорі, демократичні та відкриті засади організації діяльності виборчих комісій, вдосконалено підстави та механізм голосування поза межами приміщення для голосування шляхом більш детального регулювання зазначених виборчих процедур. Актуалізовано порядок підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, складення і підписання відповідних протоколів виборчих комісій, транспортування і прийняття виборчої документації тощо. Збільшено з двох до п’яти днів загальний строк оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, а також внесено низку техніко-юридичних змін до тексту чинної редакції вказаного Закону України.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Голова Комітету Д.Жванія вказав, що до Комітету надійшли висновки:

- Комітету з питань правової політики, який проаналізувавши законопроект на відповідність Конституції України, у своєму висновку зазначив, що даний проект Закону не суперечить положенням Основного Закону України;

- Комітету з питань бюджету, який за підсумками розгляду законопроекту у своєму висновку зазначив, що законопроект має вплив на показники бюджету, збільшуючи видаткову частину державного і місцевих бюджетів;

- Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України, який проаналізувавши законопроект на відповідність вимогам закону, Регламенту Верховної Ради України та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, у своєму висновку зазначив, що законопроект зареєстрований з дотриманням вимог Регламенту.

Голова Комітету запропонував членам Комітету взяти до уваги висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке за наслідками розгляду законопроекту висловило ряд зауважень до нього, та вважає, що  законопроект при розгляді в першому читанні може бути прийнятий за основу з врахуванням висловлених зауважень і пропозицій.  

Члени Комітету після обговорення питання взяли до уваги, що виборчий процес з позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року вже розпочався, а вибори окремих міських голів теж призначено на 25 травня 2014 року, при доопрацюванні даного законопроекту до другого читання, доповнити його положеннями, які дозволять здійснювати організацію, проведення голосування, підрахунок голосів виборців на президентських та місцевих виборах на спільних виборчих дільницях дільничним виборчим комісіям, утвореними відповідно до Закону України “Про вибори Президента України”.

Члени Комітету зауважували, що це призведе до значної економії коштів державного бюджету, що мають бути виділені  на організацію та проведення відповідних виборчих процесів.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів” (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу)  (реєстр. № 2664), поданий народним депутатом України Р.Князевичем, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу, запропонувавши парламенту України скоротити наполовину строки подання суб’єктами права законодавчої ініціативи пропозицій і поправок до законопроекту для розгляду його у другому читанні.

2. Доручити виступити від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, Голові Комітету Д.Жванії.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» - одноголосно.

Рішення прийнято.

 

7-8.

СЛУХАЛИ: інформацію секретаря Комітету Р.Князевича про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 3224, поданий н.д. Р.Князевичем) та про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо запровадження електронного підрахунку голосів  виборців) (реєстр. № 3224-1, поданий н.д. В.Балогою).

Р.Князевич вказав, що за дорученням Голови Верховної Ради України Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування має розглянути дані законопроекти, метою яких є вдосконалення окремих виборчих процедур на виборах Президента України.

Так, доповідач наголосив, що законопроектом з реєстр. № 3224 пропонується закріпити засади та порядок здійснення інформаційного забезпечення виборів Президента України, вдосконалити правовий статус уповноважених представників кандидатів на пост Президента України у Центральній виборчій комісії, їх довірених осіб, правовий статус офіційних спостерігачів. Пропонується також передбачити  можливість здійснювати спостереження за виборчим процесом офіційним спостерігачам від громадських організацій із наданням їм повноцінного статусу суб’єкта виборчого процесу та комплексу відповідних повноважень. Загалом пропонується розширити перелік прав офіційних спостерігачів, що сприятиме більш ефективному здійсненню ними своїх повноважень, вдосконалити підстави, порядок та строки дострокового припинення повноважень членів виборчих комісій. Законопроектом передбачено більш прозорі, демократичні та відкриті засади організації діяльності виборчих комісій, зокрема, закріплено повноважність виборчої комісії проводити засідання за умови присутності не менше половини її складу та встановлено можливість прийняття рішення виборчою комісією в день голосування та під час повторного голосування, при підрахунку голосів, а також при встановленні підсумків голосування в межах округу тільки більшістю голосів членів комісії від загального складу виборчої комісії. Деталізовано окремі виборчі процедури та актуалізовано порядок підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, встановлення підсумків та результатів виборів, складення і підписання відповідних протоколів виборчих комісій, транспортування і прийняття виборчої документації тощо.

Автором законопроекту з реєстр. № 3224-1 ставиться завдання забезпечити об’єктивність та чесний, неупереджений підрахунок голосів виборців, суттєво підвищити оперативність отримання результатів голосування на дільницях, значне полегшення роботи членів дільничних виборчих комісій.

Р.Князевич звернув увагу членів Комітету на частину другу статті 110 Регламенту Верховної Ради України, якою передбачено, що при розгляді альтернативних законопроектів головний Комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього Комітету.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

Р.Князевич, беручи до уваги норми Регламенту Верховної Ради України, запропонував членам Комітету підготувати на розгляд парламенту доопрацьований законопроект. Секретар Комітету наголосив, що оскільки виборчий процес з позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року вже розпочався, узгодженим законопроектом мають також бути внесені зміни до Податкового кодексу України, законів України «Про Центральну виборчу комісію», «Про здійснення державних закупівель», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства з питань проведення виборів», що пов’язані із забезпеченням організації і підготовки  проведення  відповідного виборчого процесу.

Пропозицію підтримано.

 

Р.Князевич запропонував першим питанням поставити на голосування і відхилити проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 3224 від 09.09.2013 р.), поданий народним депутатом України Князевичем Р.П. відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.

 

Р.Князевич запропонував другим питанням поставити на голосування і відхилити проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про вибори Президента України» (щодо запровадження електронного підрахунку голосів виборців) (реєстр. № 3224-1 від 17.09.2013 р.), поданий народним депутатом України Балогою В.І. відповідно до пункту 2 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.

 

Пропозиція №1

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

Пропозиція №2

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

Р.Князевич запропонував внести на розгляд Верховної Ради України законопроект, підготовлений народними депутатами України – членами Комітету, та рекомендувати парламенту за наслідками розгляду в першому читанні прийняти його за основу та в цілому відповідно до пункту 1 частини першої та частини другої статті 114 Регламенту Верховної Ради України.

 

ГОЛОСУВАЛИ: «За» -  одноголосно.

Рішення прийнято.

 

Д.Жванія запропонував виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України із співдоповіддю з цього питання секретарю Комітету, народному депутату України Князевичу Р.П.

Пропозицію підтримано.

 

9.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташова про проект Закону про внесення змін до статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3387) поданий народними депутатами України М.Федоруком, І.Гайдошем, В.Чубом, С.Гордієнком, В.Романюком.

Є.Карташов вказав, що за визначенням суб’єктів права законодавчої ініціативи, даний законопроект спрямований на збалансування відносин сільського, селищного, міського голови і відповідної ради шляхом вилучення можливості дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови за рішенням ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради. Підставою для його внесення, за визначенням авторів, серед іншого, стала практика дострокового припинення повноважень сільських, селищних, міських голів відповідними радами за стандартним сценарієм – «незабезпечення здійснення наданих йому повноважень, порушення Конституції або законів України». Зокрема, за період січень 2011 року – червень 2013 року таким чином було достроково припинено повноваження 14 селищних та міських голів, обраних на посаду на місцевих виборах 30 жовтня 2010 року. Насправді у більшості випадків такі рішення приймаються без належної аргументації, що викликає сумніви щодо їх законності та обґрунтованості. Фактично, як зазначають ініціатори, дострокове припинення повноважень селищних та міських голів здійснюється для задоволення політичних чи корпоративних інтересів. Така тенденція суттєво дезорганізовує діяльність органів місцевого самоврядування і завдає шкоди ефективності муніципального управління у відповідних територіальних громадах.

На переконання авторів, існування механізму, який дозволяє місцевій раді шляхом голосування достроково припинити повноваження сільського, селищного, міського голови з посиланням на необґрунтовані, надумані підстави, виступає фактором тиску, фактично змушуючи дуже багатьох із них звертатися з особистою заявою до відповідної ради про складення повноважень голови. Тільки протягом піврічного періоду роботи Верховної Ради України сьомого скликання вона вже ухвалила більше 100 постанов щодо проведення позачергових виборів сільських, селищних, міських голів у зв’язку із достроковим припиненням їх повноважень. Проведення постійних виборчих кампаній на місцевому рівні з агітацією і жорстким суперництвом кандидатів теж не сприяє якості та стабільності управління, реалізації повноважень органів місцевого самоврядування в інтересах жителів громад.

Голова підкомітету поінформував, що Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у висновку від 6 листопада 2013 року щодо результатів здійснення антикорупційної експертизи проекту нормативно-правового акта зазначив, що законопроект за реєстр. № 3387 відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Є.Карташов звернув увагу членів Комітету на висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вказує на доцільність відхилення законопроекту за реєстр. № 3387. При цьому, зокрема, звертається увага на необхідності збереження за сільською, селищною, міською радами права щодо дострокового припинення повноважень відповідного голови, оскільки ця посадова особа відповідальна перед радою як за роботу виконавчого комітету ради, так і за організацію роботи самої ради. Також експерти висловлюють певні сумніви, що призначення Верховною Радою України позачергових виборів сільських, селищних, міських голів є належним і достатнім механізмом контролю за законністю в їх діяльності та вважають, що сам механізм призначення позачергових виборів парламентом призводить до розширення його повноважень, оскільки таке призначення фактично призводить до дострокового припинення повноважень органів місцевого самоврядування.

Є.Карташов повідомив, що члени підкомітету з питань місцевого самоврядування пропонують Комітету за наслідками розгляду в першому читанні повернути законопроект суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, М.Пітцик, В.Кравченко.

М.Пітцик  навів аргументацію на підтримку законопроекту з реєстр. № 3387 і вказав, що, на думку фахівців Асоціації, багаторічна практика застосування Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» засвідчила нагальну необхідність встановлення адекватного балансу у відносинах між сільським, селищним, міським головою та відповідною радою, що є необхідною передумовою реалізації принципу розмежування повноважень в системі місцевого самоврядування за існуючої в Україні моделі територіальної організації публічної влади. Чинна редакція статті 79 вищевказаного Закону не забезпечує такого адекватного балансу, свідченням чого є повсюдне поширення випадків дострокового припинення повноважень сільських, селищних, міських голів.

В.Кравченко повідомив, що з часу проведення останніх місцевих виборів у жовтні 2010 року, лише міські ради припинили повноваження більш як 70 міських голів. При цьому у третині випадків були використані підстави, передбачені частиною другою статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а саме: голова порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян; голова не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. І якщо перша з цих підстав дещо деталізується в частині п’ятій статті 79 згаданого Закону – наявність рішень суду про визнання розпоряджень чи дій сільського, селищного, міського голови незаконними, – то друга сформульована у надто загальному вигляді та носить суб’єктивний характер і на практиці свавільно застосовується як інструмент адміністративного тиску на голів, котрі відстоюють інтереси територіальних громад.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 3 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови (реєстр. № 3387) поданий народними депутатами України М.Федоруком, І.Гайдошем, В.Чубом, С.Гордієнком, В.Романюком, за наслідками розгляду в першому читанні повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

2. Доручити виступити із співдоповіддю від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань органів місцевого самоврядування Є.Карташову.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

10.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюка про проект Закону України про Кабінет Міністрів України (реєстр. № 4146, доопрацьований), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим.

А.Близнюк вказав, що за визначенням суб’єктів права законодавчої ініціативи, законопроект розроблений у зв’язку із зміною базових конституційних норм щодо формування та діяльності Кабінету Міністрів України та з огляду на положення частини другої статті 120 Конституції України, згідно з якими організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються Конституцією і законами України. Прийняття Закону України «Про Кабінет Міністрів України» в новій редакції дозволить забезпечити його відповідність положенням Конституції України. При цьому у Перехідних та прикінцевих положеннях законопроекту пропонується визнати таким, що втратив чинність Закон України від 7 жовтня 2010 року № 2591-VI «Про Кабінет Міністрів України» та доручається Кабінету Міністрів України здійснити низку заходів, пов’язаних із прийняттям нового закону.

А.Близнюк поінформував, що підкомітет з питань органів виконавчої влади та державної служби пропонує Комітету рекомендувати парламенту проект з реєстр. № 4146, доопрацьований за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про Кабінет Міністрів України (реєстр. № 4146), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.

 

2. Доручити виступити із співдоповіддю від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюку.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 8 народних депутатів України, «Утримались» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

 

11.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюка про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4147), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим.

А.Близнюк вказав, що за визначенням суб’єктів права законодавчої ініціативи, законопроект розроблений у зв’язку із зміною окремих конституційних норм щодо формування та діяльності місцевих державних адміністрацій та з огляду на положення частини другої статті 120 Конституції України, згідно з якими організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються Конституцією і законами України.

Прийняття законопроекту дозволить забезпечити відповідність закону, що врегульовує комплекс питань, пов’язаних із правовим статусом місцевих державних адміністрацій базовим нормам Конституції України. Це, зокрема, стосується таких важливих аспектів формування і діяльності місцевих державних адміністрацій, як призначення їх керівництва, планування діяльності у сфері бюджету, уточнення переліку актів законодавства, якими вони керуються тощо.

А.Близнюк поінформував, що підкомітет з питань органів виконавчої влади та державної служби пропонує Комітету рекомендувати парламенту проект з   реєстр. № 4147 за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4147), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.

 

2. Доручити виступити із співдоповіддю від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюку.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

12.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюка про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4148, доопрацьований), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим.

А.Близнюк вказав, що визначенням суб’єктів права законодавчої ініціативи, законопроект розроблений у зв’язку із зміною базових конституційних норм щодо формування та діяльності центральних органів виконавчої влади та з огляду на положення частини другої статті 120 Конституції України, згідно з якими організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються Конституцією і законами України.

Прийняття законопроекту дозволить забезпечити відповідність закону, що врегульовує комплекс питань, пов’язаних із правовим статусом центральних органів виконавчої влади положенням Конституції України. Це, зокрема, стосується окремих аспектів створення їх територіальних органів, уточнення переліку актів законодавства, якими вони керуються, вирішення питань призначення керівників тощо.

А.Близнюк поінформував, що підкомітет з питань органів виконавчої влади та державної служби пропонує Комітету рекомендувати парламенту проект з реєстр. № 4148, доопрацьований за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4148), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим, за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.

2. Доручити виступити із співдоповіддю від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голові підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюку.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – 8 народних депутатів України, «Утримались» – 1 народний депутат України.

Рішення прийнято.

 

13.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюка про проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4157), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим.

А.Близнюк вказав, що за визначенням суб’єктів права законодавчої ініціативи, законопроект розроблений у зв’язку із зміною базових конституційних норм щодо формування та діяльності центральних органів виконавчої влади, інших державних органів та з огляду на положення частини другої статті 120 Конституції України, згідно з якими організація, повноваження і порядок діяльності Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються Конституцією і законами України. Прийняття законопроекту дозволить забезпечити відповідність цілої низки законів положенням Конституції України. Зокрема, йдеться про Лісовий кодекс України, Господарський кодекс України, Земельний Кодекс України, закони України «Про охорону прав на сорти рослин», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про прокуратуру», «Про Службу безпеки України», «Про Антимонопольний комітет України» та багато інших (загалом – 74 закони).

А.Близнюк поінформував, що підкомітет з питань органів виконавчої влади та державної служби пропонує Комітету рекомендувати парламенту проект з  реєстр. № 4157 за наслідками розгляду в першому читанні прийняти за основу.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Рекомендувати Верховній Раді України відповідно до пункту 1 частини першої статті 114 Регламенту Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4157), поданий народними депутатами України І.Богословською, Д.Жванією, Р.Стаднійчуком, В.Мельниченком, М.Княжицьким, В.Немілостівим, за наслідками розгляду в першому читанні  за основу з дорученням Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування підготувати його до другого читання.

2. Доручити виступити із співдоповіддю від Комітету при розгляді цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України народному депутату України, голову підкомітету з питань органів виконавчої влади та державної служби А.Близнюку.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

14.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань державного будівництва В.Гладія про проект постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 15 березня 2012 року №4537-VI “Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області”.

В.Гладій поінформував, що підкомітет з питань державного будівництва розглянув звернення Барвінківського міського голови щодо необхідності уточнення положень Постанови Верховної Ради України від 15 березня 2012 року №4537-VI «Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області».

Голова підкомітету вказав, що 15 березня 2012 року Верховна Рада України прийняла Постанову «Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області» змінивши межі міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області та збільшивши його територію на 348,39 гектара земель, за рахунок 181,48 гектара земель, що знаходяться у віданні Барвінківської міської ради, 107,01 гектара земель – Подолівської сільської ради, 43,39 гектара земель – Іллічівської сільської ради, 12,47 гектара земель – Богодарівської сільської ради, 4,04 гектара земель – Гусарівської сільської ради Барвінківського району.

Водночас із 4,79 гектара земель, що знаходяться у віданні Барвінківської міської ради пропонується передати 2,81 гектара земель у відання Іллічівської сільської ради, 0,76 гектара земель – Подолівської сільської ради, 0,70 гектара земель – Богодарівської сільської ради, 0,52 гектара земель – Гусарівської сільської ради Барвінківського району.

Підкомітет, проаналізувавши зміст звернення Барвінківського міського голови та додатково вивчивши проект землеустрою про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області дійшов до висновку про необхідність уточнення положень щодо належності земельної ділянки, яку планується передати із земель, що знаходяться у віданні Барвінківської міської ради до відання однієї із сільських рад. Так, в пункті 1 Постанови Верховної Ради України «Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області» від 15 березня 2012 року № 4537-VI після цифр та слів «0,52 гектара земель» слово «Гусарівської» слід замінити словом «Григорівської».

В.Гладій вказав, що прийняття зазначеного проекту Постанови Верховної Ради України дозволить врегулювання питання зміни і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області та забезпечити належне виконання органами і посадовими особами місцевого самоврядування міста Барвінкове наданих їм повноважень, подальший розвиток міста в інтересах територіальної громади.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету.

УХВАЛИЛИ:

1. Взяти до відома звернення Барвінківського міського голови.

2. Підтримати пропозицію підкомітету з питань державного будівництва щодо необхідності уточнення положень Постанови Верховної Ради України від 15 березня 2012 року №4537-VI «Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області» та внесення на розгляд Верховної Ради України проекту Постанови Верховної Ради України «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 15 березня 2012 року №4537-VI «Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області».

3. Доручити виступити на пленарному засіданні Верховної Ради України під час розгляду цього питання народному депутату України, голові підкомітету з питань державного будівництва Гладію В.І.

ГОЛОСУВАЛИ: «За» – одноголосно.

Рішення прийнято.

 

15.

СЛУХАЛИ: інформацію голови підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташова про підготовлене Роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо деяких аспектів проведення голосування на засіданнях місцевих рад.

Є.Карташов зазначив, що на адресу Комітету надходять звернення місцевих рад, в яких порушуються питання організації та проведення голосування на їх пленарних засіданнях, в т.ч. з використанням електронних систем. Зважаючи на актуальність питання та існуючий характер його врегулювання, де практично відсутні детальні норми на рівні закону і діють положення локальних нормативно-правових актів місцевих рад, є потреба у наданні Комітетом відповідного роз’яснення, яке б задекларувало єдині підходи до розуміння ситуації на загальнодержавному рівні.

В обговоренні питання взяли участь: присутні народні депутати України – члени Комітету, М.Пітцик.

Голова підкомітету з питань місцевого самоврядування Є.Карташов ознайомив присутніх зі змістом проекту Роз’яснення, який пропонувався до розгляду та схвалення.

 

РОЗ’ЯСНЕННЯ

 

Комітету Верховної Ради України

з питань державного будівництва та місцевого самоврядування

щодо деяких аспектів проведення голосування

на засіданнях місцевих рад.

 (відповідно до частини першої статті 13 та частини третьої статті 21

Закону України «Про комітети Верховної Ради України»)

 

У Комітеті Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування розглянуто звернення Рівненської міської ради щодо надання роз’яснення стосовно відповідності положень Регламенту Рівненської міської ради шостого скликання в частині встановлення режимів голосування із застосуванням електронної системи підрахунку голосів частині третій статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

З метою належного та всебічного розгляду вищевказаного питання, забезпечення його наукового обґрунтування зазначене звернення було скеровано до Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної академії правових наук України та Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України».

Позиція Комітету ґрунтується на положеннях Конституції України, Європейської хартії місцевого самоврядування (від 15 жовтня 1985 року, ратифікована Законом України від 15 липня 1997 року № 452), Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (від 21 травня 1997 року № 280) (далі – Закон).

В частині надання роз’яснення частини третьої статті 59 Закону, відповідно до якої рішення ради приймається відкритим (у тому числі поіменним) або таємним голосуванням, порушувались наступні питання.

1. Чи можливе проведення відкритого не поіменного голосування із застосуванням електронної системи голосування?

2. Чи відповідають положення Регламенту Рівненської міської ради шостого скликання, які не ототожнюють відкрите та поіменне голосування, а виділяють поіменне голосування як один із способів відкритого голосування Закону?

На думку фахівців Науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування формулювання, використане у Законі як «відкрите (в тому числі поіменне) голосування», показує ускладнений характер здійснення відкритого способу голосування. Такий спосіб голосування передбачає обнародування результатів проведеного голосування, в якому буде видно позицію суб’єктів, що здійснюють голосування.

Використане у законодавстві формулювання «в тому числі поіменним», свідчить, що різновидом відкритого голосування також є поіменне голосування. При цьому зазвичай проводиться саме «не поіменне» голосування, тому в Законі акцент зроблено саме на тому виді відкритого голосування, який вимагає прийняття окремого рішення щодо його проведення – поіменному.

У зв’язку з цим, при відкритому не поіменному голосуванні оголошується лише загальний результат та надається інформація щодо результатів голосування по фракціям (групах), що сформовані у раді. При цьому, таке голосування може проводитись за допомогою електронної системи голосування. Таємне ж голосування можливо реалізувати лише шляхом подання бюлетенів депутатами, і воно проводиться лише у визначених законодавством випадках або у разі прийняття щодо проведення такого голосування радою окремого процедурного рішення. Відповідно прийняття процедурного рішення вимагає і проведення поіменного голосування.

Виходячи з положень статті 59 Закону, фахівці Інституту вважають, що відкрите голосування має свої різновиди, серед яких поіменне голосування є одним з видів відкритого голосування, шляхом якого можуть прийматися рішення, про що, відповідно, є пряма вказівка у Законі. Проте, незважаючи на те, що інші різновиди відкритого голосування у Законі прямо не визначені, так само, як і немає заборони використовувати інші режими голосування, експерти Інституту припускають, що використання їх місцевими радами при прийнятті рішень не суперечить чинному законодавству. Саме це стосується такого режиму голосування, як «відкрите не поіменне» із застосуванням електронної системи голосування.

Регламент приймається радою відповідно до чинного законодавства та має відповідати його положенням. У той же час, в регламенті можуть деталізуватися відповідні процедури. Тому в Регламенті Рівненської міської ради фактично здійснено деталізацію видів та способів голосування, які можуть  застосовуватися під час прийняття рішень радою.

Таким чином, фахівці Інституту вважають, що норми Регламенту Рівненської міської ради, що стосуються встановлення режимів, видів та способів голосування із застосуванням електронної системи підрахунку голосів не суперечать статті 59 Закону, а прийняті у розвиток її положень.

Разом з тим, експерти Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» вважають, що редакція частини третьої статті 59 Закону передбачає застосування відкритої не поіменної, поряд з поіменною, форми голосування достатньо виразно. Що ж стосується електронної системи підрахунку голосів у цьому та інших випадках, то вона є лише різновидом технічного забезпечення такого голосування.

 

Розглядаючи порушені питання Комітет виходив з такого.

 

Стаття 8 Конституції України визначає, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виходячи з положень статті 146 Конституції України питання, які не врегульовані Основним Законом України, зокрема, питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом.

Відповідно до частини другої статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування місцеві власті в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Вищенаведені нормативні положення у взаємозв’язку з конкретними нормами Закону, які регулюють питання організації та порядку діяльності місцевих рад, дозволяють дійти наступних висновків.

Закон містить лише найбільш загальні положення щодо видів голосування та його проведення при прийнятті рішень на засіданнях місцевих рад, не розкриваючи змісту термінів та деталей відповідних процедур. Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування зазначає, що у цьому немає потреби, оскільки вищезгадані терміни і процедури належать до категорії загальновизнаних і усталених у практиці роботи місцевих рад.

Так, виходячи з аналізу положень статті 59 Закону, можна констатувати, що відкрите голосування має свої різновиди, серед яких поіменне голосування є одним з видів відкритого голосування, шляхом якого можуть прийматися рішення, про що, відповідно, є пряма вказівка у Законі. Проте, незважаючи на те, що інші різновиди відкритого голосування у Законі прямо не визначені, так само, як і немає заборони використовувати інші режими голосування, Комітет зауважує, що використання їх місцевими радами при прийнятті рішень не суперечить чинному законодавству. Саме це стосується такого режиму голосування, як «відкрите не поіменне» із застосуванням електронної системи голосування.

Комітет припускає, що аналогічні міркування було покладено в основу Регламенту Рівненської міської ради, який визначає наступні режими, види та способи голосування:

1) голосування із застосуванням електронної системи голосування:

- відкрите не поіменне голосування – це голосування, при якому здійснюється фіксація загальних результатів голосування («за», «проти», «не голосував») і не передбачається фіксація результатів голосування кожного депутата ради і яке не потребує окремого голосування депутатами як процедурне;

- відкрите поіменне голосування – це голосування, при якому здійснюється фіксація результатів голосування кожного депутата ради;

2) голосування шляхом підняття руки (в разі відсутності технічної можливості голосування із застосуванням електронної системи голосування);

- відкрите не поіменне голосування – це голосування, при якому здійснюється підрахування тільки загальний результат голосування та не передбачається фіксація результатів голосування кожного депутата ради і яке не потребує окремого голосування депутатами як процедурне;

- відкрите поіменне голосування – це голосування, при якому здійснюється фіксація результатів голосування кожного депутата ради шляхом подання іменних бюлетенів у порядку, встановленому радою.

3) таємне голосування – це голосування, при якому підраховується тільки загальний результат голосування і не здійснюється фіксація результатів голосування кожного депутата ради. Таємне голосування здійснюється шляхом заповнення та подання бюлетенів депутатом особисто в порядку, встановленому радою. Рішення про проведення таємних та поіменних голосувань є процедурними.

Відповідно до частини чотирнадцятої статті 46 Закону регламентом ради визначаються порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії.

Тобто, норми регламенту місцевої ради покликані врегульовувати широкий спектр питань внутрішньої організації діяльності ради, в чому вбачається реалізація загальновизнаного демократичного принципу організаційно-правової самостійності місцевого самоврядування.

Таким чином, більш детальне визначення в регламенті сільської, селищної, міської ради порядку, виду та способу голосування депутатів,  видається цілком можливим і обґрунтованим.

***

Є.Карташов запропонував схвалити  Роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо деяких аспектів проведення голосування на засіданнях місцевих рад.

Пропозицію підтримано.

 

 

 

 

 

ПИТАННЯ ПОРЯДКУ ДЕННОГО,

ЯКІ РОЗГЛЯНУЛИ НА ЗАСІДАННІ КОМІТЕТУ

26 лютого 2014 року

 

1. Про подання Жмеринської міської ради щодо призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови.

2. Про проект Постанови Верховної Ради України про призначення позачергових виборів Жмеринського міського голови (місто Жмеринка Вінницької області) (реєстр. № 2372а, н.д.Г. Ткачук).

3.Про проект Постанови про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради (реєстр. № 4137,н.д.  О.Кайда, О.Сиротюк).

4.Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" щодо відновлення районних у місті Києві рад  (реєстр. № 4226, н.д. О.Бригинець).

5.Про проект Закону про визнання таким, що втратив чинність Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про столицю України – місто-герой Київ" щодо порядку утворення районних рад (реєстр. № 4251, н.д. Ю.Одарченко, О.Чорноволенко).

6.Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 2664, н.д. Р.Князевич).

7.Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо техніко-юридичного вдосконалення виборчого процесу) (реєстр. № 3224, н.д. Р.Князевич).

8.Про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про вибори Президента України" (щодо запровадження електронного підрахунку голосів  виборців) (реєстр. № 3224-1, н.д. В.Балога).

9.Про проект Закону про внесення змін до статті 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови) (реєстр. № 3387, н.д. М.Федорук, І.Гайдош, В.Чуб, С.Гордієнко, Р.Романюк).

10.Про проект Закону про Кабінет Міністрів України (реєстр. № 4146, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

11.Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4147, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

12. Про проект Закону про внесення змін до Закону України “Про центральні органи виконавчої влади” щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. № 4148, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

13. Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність з Конституцією України  (реєстр. № 4157, н.д. І.Богословська, Д.Жванія, Р.Стаднійчук, В.Мельниченко, М.Княжицький, В.Немілостівий).

14. Про проект постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 15 березня 2012 року № 4537-VI “Про зміну і встановлення меж міста Барвінкове Барвінківського району Харківської області”.

15. Про Роз’яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо деяких аспектів проведення голосування на засіданнях місцевих рад.

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“4 сесія 7 скликання ”

03 грудня 2014 17:40
03 грудня 2014 17:40
03 грудня 2014 17:39
03 грудня 2014 17:38
03 грудня 2014 17:37
03 грудня 2014 17:37
03 грудня 2014 17:36
03 грудня 2014 17:35
03 грудня 2014 17:34
03 грудня 2014 17:34